George Onslow

Streichquintette op.74 e-moll und op.33 B-Dur

MDG- 603 12332-2


hr-klassik 11.02.04

... ein zeitgenössischer Rezensent über George Onslow: "In Deutschland vor allem wird ihm aufsehnerregende Anerkennung zuteil: er wird dort aufrichtig für die Leichtigkeit, Deutlichkeit und Kraft seines Entwurfs bewundert, für die Reinheit seiner Ideen, für seine außerordentliche Sensibilität und die skrupelhafte Sorgfalt und das Vermeiden und Vulgarität - das trifft auch zu auf die Interpreten, die zwei der 30 Streichquintette von Onslow jetzt bei Dabringhaus und Grimm eingespielt haben. Es trifft zu auf das Ensemble Concertant Frankfurt, das mit einem sehr homogenen Klang, der aber immer differenziert bleibt, und mit seinem sensiblen Zusammenspiel besticht. Die beiden Geiger Peter Agoston und Klaus Schwamm, der Bratschist Wolfgang Tluck, die Cellistin Sabine Krams und der Kontrabassist Timm-Johannes Trappe haben schon mehrfach mit der Erarbeitung und Einspielung weniger bekannter Kammermusik auf sich aufmerksam gemacht, mit den Steichquintetten von Gerge Onslow haben sie so etwas wie einen Glücksgriff getan: sie haben hier Musik ausgegraben, die Ihnen offensichtlich ganz besonders liegt....

Adelheid Coy


classicstodayfrance: ... Les deux Quintettes présentés ici ne sont pas conçus pour l'effectif habituel, comme chez Mozart ou Brahms, mais pour deux violons, alto, violoncelle et contrebasse. L'op.33 (1827-1828) dément la réputation de superficialité que l'on a faite parfois à la musique d'Onslow. Non seulement le discours est dense et bien mené mais au-delà de toute technique académique, le compositeur fait preuve d'une profondeur de sentiment et d'une tension dramatique absolument uniques dans la musique française de cette époque, tout particulièrement dans le magnifique Andante maestoso. Même le Menuet s'éloigne tout à fait de la danse du XVIIIe siècle. Là encore, contrairement à la rumeur, Onslow n'est pas un classique attardé mais bien un homme de son temps.

L'Ensemble Concertant est une émanation de l'Orchestre de la Radio de Francfort. Cette formation à géométrie variable, fondée en 1987, est parfaitement rodée pour interpréter ces intéressantes partitions avec une ampleur parfois toute symphonique. Le son de l'ensemble est généreux, épanoui et ouvert et les œuvres bien enlevées, avec beaucoup de caractère dans une prise de son qui est un modèle d'honnêteté.

Jacques Bonnaure


Stereo 04/04: ... Das Ensemble Concertant Frankfurt besticht bei seiner Interpretation durch ein samtig weiches Spiel und kompakten Sound. Das exzellente Kontrabass-Spiel von Timm-Johannes Trappe sorgt für ein überaus gediegenes und sonores Fundament.

BBC Music Magazine:" ... Granted, there are facile moments in these two string quintetts with double bass, a medium Onslow discovered by accident when a bass player stood in for a missing second cellist. Both works, though, especially the E minor of 1847, are expertly crafted, full of attractive ideas and varied textures - unusual in an era when the violin-dominated quantuor brillant was in rage in France. Onslow obviously knew his Mozart, Spohr and (in the E minor) Mendelssohn. But he was no slavish imitator. High points include the imposing first movement of the e Minor Quintet, with its sombre grandeur and lyrical pathot, the severe, faintly archaic minuett in the same piece, and the Andante of the B flat major, which alternates a funeral march with impassioned declamatory writing for violin and cello. The Ensemble Concertant Frankfurt has long championed rare 19th -century repertoire. And the players bring their customary skill and involvement the these inventive works, phrasing the lyrical melodies warmly, keeping the textures well-aired ( the double bass properly discreet) and striking a nice balance between Classical poise and Romantic flexibility. Richard Wigmore


double bassists: ... The enterprising Ensemble Concertant Frankfurt`s accounts of the double bass versions of Onslow`s opp.33 and 74 are musical, expressive and carefully determined. Textures are well aired and strike an appropriate balance between Classical poise and Romantic flexibility. They convey the lyrical pathos of op.74`s opening Allegro and the contrasts of the Menuetto, and are axpansice in theAndantino. They are equal to the more virtuosic demands of its finale and the outer movements of op.33. BAssist Timm-Johannes Trappe is discreet, yet his playing lends a richness of sonority the bass of the aural spectrum.

Robin Howell

ImpressumEnsemble_Concertant_Impressum.html
Ensemble ConcertantEnsemble_Concertant_Frankfurt.html
CDsCDs_des_Ensemble_Concertant_Frankfurt.html
Die MusikerEnsemble_Concertant_Frankfurt_Musiker.html
BilderBilder.html
KontaktKontakt_zum_Ensemble_Concertant_Frankfurt.html
LinksEnsemble_Concertant_links.html